Föreläsningen om Ledarskap. . .

Jag är riktigt sur just nu, för jag skrev ett väldigt bra inlägg om just föreläsningen, vi får väl se om jag lyckas få ihop det detta försök med. . .

Vi började föreläsningen med lite reflektion över just ordet Ledarskap.

Och min reflektion över det och vad jag tycker ordet Ledarskap betyder.

För mig betyder Ledarskap att det e någon som styr och vägleder ett företag, ger arbetsuppgifter till sina anställda, Lär ut hur arbetet på hans/hennes arbetsplats fungerar

Det ska även vara en person som är en god lyssnare, bra på att planera, behandlar sina anställda rättvist, vara struktuerad och bra på att driva en process framåt.

Ledarskap behöver heller inte innebära att vara chef, alla har ett visst ledarskap inom sig, vare sig det gäller föräldrarskap, vänskap, chef på ett företag, inom familjen och släkten.

Alla vi har det inom oss och för att ett ledarskap ska fungera  väldigt väl, så finns det vissa metoder att följa, så som att "propellern ska snörra , snörra framåt och att propelldelarna ska väga lika ska snart gå in närmar på att "propellern måste fungera för att driva båten framåt" Det finns även en annan modell, FIRO modell som används väl inom företags branchen för att alla företagen ska drivas framåt.

Men vi börjar med propellern och del delar vi in i tre delar och dessa tre delar följs sedan av undertexter som vi tyckte passade in på just dessa tre punkter.

CHEF:

* Struktur

* Ordning

* Rättvis

* Bestämmer

* Ansvarig

"Pekar med hela handen"

LEDARE:

* Anpassning

* Flexibel

* Bra planerare

* Lär ut

* Driver processen framåt "kom igen"

COACH:

* God lyssnare

* Prof. bemötande

* Nuet, fokus

* Utvecklar peronalen (hur vill du / ni göra osv.

Jag har med gjort en bild som ev. tydliggör resomanget propellern.




Ni ser där att det finns både posetiva och negativa egenskaper för dessa tre punkterna, menningen med denna vild är att visa att om man är för mkt chef tex. så kan det lätt bli tråkigt att ha ordning och struktur det blir alltid detsamma varje dag, vilket i många fall ev kan leda till att många anställda inte får utvecklas så mkt, det blir gärna lite fyrkantigt.

Om man är för mycket ledare, så kan det lätt bli rörigt, man kommer aldrig riktigt till slut mål, utan man driver på nya och nya prövningar utan några reslutat, detta kan i sin tur leda till att många anställda känner sig nervösa inför varje dag eftersom dem inte vet vad som kommer att vänta, många kanske känner att dem bara går i onda cirklar man påbörjar men inte avslutar och det kan i många fall bli för uttjatat.

Sen ser ni att det inte alls finns någe posetivt i Coach delen, men den har större roll i nästa modell FIRO modellen som jag strax ska ta upp.

Likaså som propellern är viktigt i ett företag / organisation / i det privat så är FIRO modellen med lika viktig.

Och denna modell är ingen stillastårnde modell det går runt , runt och runt. I ett företag är den användningsbar för att ett företag ska drivas framåt.

Jag har även gjort en riktning på hur en sådan kan se ut.


Vi börjar med nystart, och i en organisation innebär det att en ny blir anställd tex.

Och då är det chefrollen som spelar stor roll, den som går igenom allt, vid arbetsuppgifter, scheman och inom vilka ramar dem jobbar på detta företag.

Som nyanställd så är man i den fas att man är halvt inne, halvt ute, man har inte riktigt bestämt sig om man köper konseptet.

Efter att man bestämt att man tex köpt konseptet så kommer det oftast en svacka, en svacka att man kanske inte riktigt hittat sin plats i teamet, man har inte riktigt blivit en hel grupp.

Och efter denna svacka så kommer gemyten, man har hittat sin plats i teamet, man har kul och trevligt och allt rullar på bra.

Och den perioden är oftast ganska lång och som en bra chef ska man ha ett bra ledarskap som spelar stor roll i denna gemyt fasen.

Och efter en tid i gemyten kommer det sedan en till svacka som är ganska stor. En svacka där man kört på ett bra tag, hittat sin plats, allt går runt och det börjar ev bli litefyrkantigt allt.

Och man börjar ev. tvivla ska jag fortsätta, ska jag stanna kvar, många tankar kring det kommer upp och oftast stannar man kvar.

Efter denna svacka , det e då arbetet sätt igång på riktigt, det e då produktionen sker, det e då man börjar producera.

Det e då coach delen i en chef som ska träda fram, det e då man ska börja prata om hur det går, hur vi ska ta oss vidare, vad ska vi ändra och inte osv.

Och så här håller det på hela tiden, denna cirkel står aldrig  stilla en längre tid, för saker och ting sker hela tidetn och detta gäller inte bara i ett företag utan i det prvata livet hela tiden.

I ett företag så händer det alltid nya saker, nån slutar, nån ny  börjar, det tar stopp i någon av delarna som gör att man måste börja om.

I det privata så kan man använda sig av denna cirkel när man går in i ett förhållande, en ny vänskap och mkt mer.

Jag kommer definitivt ha med dessa modeller i mitt liv, tycker dem är bra på många sätt, har man dessa modeller i åtanke så tror jag att man kan börja se saker och ting mer klarare och dels kanske inte bara ge upp i en process utan följa dessa steg och se vart det leder någonstans. . .

Och det där med svackor känner jag tydligt igen tex när man börjar på en ny arbetsplats hela cirkeln få mig att le bara, det e ju så det e när nya saker och ting sker i livet. För mig kommer dessa modeller var en trygghet inte bara när det gäller när jag själv en vacker dag ska starta eget utan i allt jag gör så kommer jag använda mig av denna för att jämt och säkert utavecklas och har jämn vikt på drivandet framåt.

Hoppas ni kära läsare fick nåt utav detta inlägg.

Ha en bra dag allesammans.

Kram

Emelie L



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0