Redovisning om boken SJÄLVKÄNSLAN

Redovisning av boken självkänsla av mia törnblom. . .

Jag har nu läst hälften av boken och den är väldigt lärorik för den som är intresserad hur människans psyke fungerar. . . Och jag kan hålla med om det mesta som tas upp, om jag tänker tillbaka på min resa och vad jag fått för tips och råd och hur jag själv burit mig åt och vart allt kämpande lett mig till. . .

Bokens huvudhandling handlar om självkänlsan, författare berätta väldigt mycket om just självkänsla och vad det egentligen är, för många ser inte så stor skillnad på självförtroende och självkänslan, så hon berättar väldigt djupgående, och det kan till en viss längd bli uttjatat men det e då man ska lägga ifrån sig boken och tänka till på den informationen du fått. Tänka tillbaka på ditt liv och jämföra med vad som sagt i boken och om du skulle kunna jämföra händelser, beteende osv med det som tagits upp i boken. . .

Jag recommender denna bok stark till er läsare, men jag fortsätter min redovisning om denna bok, och kommer skriva om den uppfattning jag fått och vad jag lärt mig och vad jag har tänkt på och vad jag tycker stämmer in på min självkänsla och inte . . .

Och jag kan säga att utan att vara medveten om detta så har jag jobbat med detta, men på ett lite annorlunda sätt, jag börjar dels förstå hur mina psykologer, docktorer och andra kontakter hur dem jobbar och vad dem har för steg för steg mål med just mig. . .

Okey, nu e det så att jag har inte boken framför mig just nu, känner att jag skulle behöva gå tillbaka lite i boken just för att kunna förklara detta på ett proffitionellt sätt. . .

Men ska försöka så gott jag kan utan boken. . .

Boken tog upp skillnaden mellan självkänsla och självförtroendet. . .

Självkänsla har tex mer makt, om självkänlsan är vinglig så är resten av kroppen det, det liv man lever, det sociala, vänner och familj vingligt.

Många sager tex att men jag har iallafall bra självförtroende, och har man det så mår resten av kroppen bra, men det e inte så , I regel har många bra självförtroende, och väldigt liten självkänsla, men har man liten självkänsla så är oftast inte självförtroendet bra i längden , kanske vissa stunder.

Och många vet säkert att självförtroendet bara handlar om det yttre, och det är även det många människor koncentrerar sig på. . .

Att se bra ut, vara en rolig och busig prick, ha dem rätta kläderna, le och vara glad m.m , det finns hur mycket exemplen som helst.

Men som jag sagt innan, det e inte det som gör att man är hel som person, att man älskar sig själv, att man har tron på sig själv, att man litar på sitt omdöme, sin prestation, sin förmåga, sina brister, kan man inte se hela bilden av sig själv och acceptera den så är man inte hel som person.

Jag avslutar där, och fortsätter imorgon, då kommer mer info om just detta (SJÄLVKÄNSLAN) och lätta övningar som man kan göra och ha med sig livet ut för att påminna sig själv om hur bra just DU är och alltid kommer att vara. . .

Emelie L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0