Motivationsövning.

När jag började läsa boken så fick jag ett häfta med frågor som speglar boken har redan lagt ut en del frågor/övningar, nu kommer en motivationsövning med frågor.

Vad motiverar dig idag när det gäller att komma ut i arbete eller studier ?

Vad motiverar dig idag när det gäller dina personliga relationer?

Finns det någon du skulle kunna ta hjälp eller råd av för att utveckla din inre motivation?

Vad skulle du själv kunna göra för att utveckla din inre motivation ?

Ge exempel på personer du anser är motiverade .

Hur känns det när du är motiverad ?

Hur känns det när du inte är motiverad ?

Finns det människor som du blir motiverad av ?

Vad tror du skulle hända om du utvecklade din inre motivation ?
Finns det något negativt med att utveckla inre motivation ?
Vad händer med dig när du träffar någon som är motiverad ?

Vid vilka tillfällen har du varit mest motiverad i ditt arbete / studier ?

Vid vilka tillfällen har du varit mest motiverad i dina relationer?

Vid vilka tillfällen har du varit som mest motiverad ?



Självkänsla och vikten av att bekräfta sig själv. Detta stycke handlar om att bibehålla en god självkänsla och hur man kan gå tillväga för att göra det.
Jag kommer nu bara skriva av det som står i mitt häfte.

Att bibehålla en god självkänsla efter en lång tid av arbetslöshet kan vara svårt för många. Risken är stor att man sedan länge nedvärderar sina personliga egenskaper och allt det man egentligen kan och är duktig på.

Självkänsla handlar om medvetenhet om den egna personlighetens värde. Det vill säga mitt eget värde i dina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Blir man arbetslös är det viktigt att med jämna mellanrum bekräfta sig själv för att ha kvar en hyfsat god självkänsla. Nedan följer en metod för detta. Nu tänker du kanske att nu blir det ett typiskt tänka-positivt-kör !
Der här bryr jag mig inte i, men stanna gärna kvar och läs en stund. Tänk på att i arbetslöshetens mörker är det snarare negativa tankar om dig själv som pockar på. Det kan vara läge att ändra p ådet.

Nedanstående författare har utvecklat ett jag-är-bra-bok, en form av en dagbok och tanken är att man i slutet av dagen ska skriva ner tre positiva om dig själv. Dagboken ska ha rubrikerna "Bra" "Tack" "Hjälp" "Mindre bra.

Vi börjar med "BRA"

Skriv minst tre bra saker om dig själv.

Detta är den viktigaste uppgiften i övningen och för många också den svåraste. Det är inte lätt för en otränad att börja skriva bra saker om sig själv.

Räkna upp saker som är bra just för dig och ingen annan. Beröm dig själv , det gör ingenting. Försök sätta etikett på dina punkter.

Några exempel:

* Idag var jag modig när jag äntligen sa vad jag kände.

* Idag ställde jag upp bra för min kamrat när han behövde hjälp

* Är du förälder så räkna upp bra saker som du gör för dina barn. Fokusera inte bara på de jobbiga stunderna eller tänk på hur andra föräldrar lyckas vid de tillfällena .

* Vad bra att jag inte tog åt mig personligen när Per som vanligt var sarkastisk.

* Vad skönt att jag bad Rolf om ursäkt frö det som hände förra veckan. Bättre sent än aldrig !

* Jag är en bra lyssnare och kamrat och det har jag ju faktiskt fått hört många gånger.

* Tänk idag har jag sökt tre jobb och skrivit väldigt bra personligt brev.

Säkert har du andra exempel som du kan fylla på listan med. Tränar du på detta så kan negativa tankar få konkurrens av lite mer ljusa tankar. vem vet ?

Affirmationer.

Att affirmera handlar om att upprepa positiva självbekräftelse för sig själv ända tills det blir sant och medvetet. Gör det gärna tre gånger varje dag. Om en självbekräftelse börjar "sitta" välj en ny som du börjar öva in. Skriv eller tala när du gör det. Välj det som passa dig bäst.

Några exempel:

* Jag är amitiös och vill alltid lära mig nya saker.

* Jag har ett öppet sinnelad och strävar alltid efter att utveckla mig som männsika.

* Jag är nöjd med mig själv som jag är och jag är stolt över de framsteg jag hittils gjort.

* Jag konsentrerar mig alltid starkt på varje mål jag sätter upp och jag fokuserar helt på de problem jag för tillfället brottas med.

* Jag organiserar idag det jag ska göra imogon och i framtiden.

* Jag är stolt över ett väl utfört arbete.

* Min vakna tid använder jag på bästa sätt och till största nytta för mig själv. Jag är produktiv och uppnår mycket bra resultat på minimal tid.

* Jag tror på mig själv och att jag kan uppnå de mål jag sätter upp och jag gör det genom planering och självmotivation.

* Jag vet vad jag kan och vad jag vill.

* Jag ser möjligheter istället för problem. Jag har en bra förmåga att fatta kreativa beslut och komag är ema med fina lösningar.

* Jag är en värdefull människa, jag duger precis som jag är och jag är stolt över och tycker om att vaa mig själv.

* Jag ser det positiva hos människor.

* Jag är inte fördömande.

* Ingen är bättre på att vara jag än vad jag är .

* Jag är viktigaste i mitt liv.


Tack

Tacksamhet handlar om att uppskatta det man faktiskt har och inte hela tiden seglar mot andra mot vad andra har. Istället för att fokusera mot det som saknas är det bättre att koncentrera sig på just tacksamhet. Tacksamhet är det bästa botemedlet mot självömkan och vi blir då starka och kan bygga vidare.

Många har säkert upptäckt att tacksamhet inte alltid kommer naturligt. Därför är det bra att öva för att känna oss nöjda med det vi har. Ett sätt är att skriva en tacksamhetlista för att inför sig själv synliggöra de saker man faktiskt är nöjd med.

Några exempel:

* Tack för att jag är frisk.

* Tack för min familj

* Tack för mina misstag. Det är en av dem jag lär mig och utvecklas av.

* Tack för mina vänner och bekanta.

* Tack för att jag lärt mig att förlåta.

* Tack för alla möten och nya människor jag får träffa.

* Tack för att jag är jag ( Tänk efter, det finns många vi kan vara glada över att slippa vara )

* Tack för mina hobbys och intressen som jag utvecklat genom åren.

När vi övar på att vara tacksam säpper automatiskt vår självcentrering och vi kan vara mer närvarande i möten med andra människor. Vi blir helt enkelt lyckligare av att välja tacksamhet.

Vem skulle du välja om du vill få hjälp med någonting ? En tacksam eller en otacksam person ?
Vem av dem har mest att ge dig ?

Hjälp (jag behöver)

Många oroar sig för morgondagen och att be om hjälp för att lösa sina problemär aldrig fel menar författare.
Det kan jag gärna hålla med om. Som långtidsarbetslös oroar man sig alltid för hur man ska få pengarna att räcka till för den närmaste framtiden. En mer avlägsen framtid vågar man inte längre tänka på. Då kan bilden bli väldigt mörk, helt enkelt. Att skriva ned det man vill ha hjälp med kan ge en lugnare nattsömn och lugnare morgondag.

För många kan det vara naturligt att söka andliga vägar när man på kvällen  söker hjälp, men för andra finns der andra vägar. Ett exempel är mental träning och vad som kommit ut ur det. Ett annat är avslappning och meditation. För andra kan det helt enkelt räcka med att man skriver ned punkter på ett papper. Man kanske helt enkelt ska tänka som att det är till den klokare delen av sig själv man skriver. Även här gäller det att öva och åter öva och skriver man ner punkterna varje kväll så är möjligheten stor att der kommer att fungera.

Om man varje dag skriver vad som varit bra, vad man är tacksam över och vad man vill ha hjälp med så har man gjort ett bokslut för dagen. Då har man även fått en bra början på morgondagen.

Har man svårt vid skrivandes stund att komma på något man behöver hjälp med så kan nedstående punkter fungera som uppslag.

Några exempel:

*Hjälp mig att klara anställningsintervjun och att sälja in mig på ett bra sätt.

* Hjälp mig att tro på mig själv och att jag duger.

* Hjälp mig att komma igång med träningen.

* Hjälp mig att acceptera att jag inte fick jobbet jag sökte.

* Hjälp mig att fortsätta utvecklas.

* Hjälp mig att finna mitt sanna jag.

* Hjälp mig att vara en generös och omtänksam person.

* Hjälp mig att inte känna mig kränkt av vad granne sa tidigare idag.

Skriver man ner punkter på en lista kan man få modet att anta utmaningar som man står inför och man kan då få den nödvändiga knuffen framåt " Be om hjälp" det kan fungera.

Mindre bra

När man blivit bra att skriva i sin "Jag-mår-bra-bok" och man känner att det fungerar väl, är det dags för den tredje rubriken. rekommendationen är att man gör detta 3-4 månader efter man börjat med övningarna. Vad har då detta med positiva saker om mig själv att göra, kanske du tänker. Jo, har man en låg självkänsla sp är den väldigt snabb med att släppa fram saker vi inte klarar av så bra.
 
Därför är det viktigt att komma igång med stt bearbeta en låg självkänsla och att skriva upp punkter är ett bra sätt. Men gör man det för tidigt i "Jag-är-bra-bok"är risken stor att vi ytterligare kritiserar oss själva. Målet är personlig utveckling och här handlar det om de saker man vil förbättra. Om man däremot känner sig riktigt nere efter en dag, ja kanske till och med usel och mindre värd, kna det vara läge att hoppa över denna kategori. Risken är annars att man fokuserar alldeles för mycket och under för lång tid på de mindre bra sidorna.
Målet med övningen är som sagt personlig utveckling, inte det motsatta.

Här följer några bra exempel på frågor till dig själv.

* Är det någonting jag borde ha gjort idag som jag skjutit upp ?

* Har jag missat att ringa några samtal idag?

* Ställde jag upp på något som jag inte borde ha gjort ?

* Brusade jag upp i onödan.

* Har jag varit oärlig mot någon eller kanske mot mig själv ?

* Har jag varit avundsjuk eller missunnsam mot någon idag ?

* Har jag känt mig kränkt idag ?

* Har jag varit självcentererad och självupptagen eller självömkande idag ?

* Har jag varit intolerant mot någon idag ?

* Har mina låga självkänsla vart på besök idag ?

Slutord

Jag funderar på hur mitt liv skulle se ut :

Om jag hade modet att vara tydligare i min kommunikation med andra människor.

Om jag var villig att acceptera och förlåta mig själv för mina misstag.

Om jag visade lite mer medkänsla med mig själv.

Om jag kunde känna och tänka om mig själv på samma sätt som jag gör inför en god vän.

Då skulle min självkänsla öka !

Då har man redovisat en del av boken, alla uppgifter i häftet som jag fick med boken är upplagda, ska nästa vecka ta och läsa ut boken och se om det ev finns mer att tillägga eller om det finns mer uppgifter som jag kan dela med mig till er :)

Ska med varje dag göra denna övning, bra, mindre bra, tacksamhet och affirmationer listor.

Börjar redan idag.

Bra lista:

*Hjälpte en kompis på skolan med matten, känns som jag gjorde intryck och att jag kunde hjälpa honom att förstå.

* Jag kom iväg till skolan fast jag försov mig.

* Jag har bara rökt 7 cigg hittils, den åttonde väntar på mig , ska strax ta den.

* Jag tog mig med plugg hem , utförde en hel del i matten.

* Har jobbat med denna fortsatta redovisningen av boken.

* Jag har ätit okey samt diskat.

Tacksam lista.

* Jag är glad att jag kommit så långt som jag gjort på ett år.

* Är glad att jag hjälpte min kompis på framsteg, det tog fram något inom mig, kände mig hel och glad efter det.

* Är glad att jag kämpar fast jag har mens och huvudvärk och efter försovningar.

* Jag är tacksam att jag träffat en sån underbar människa som blev min pojkvän :) och jag är så tacksam att jag har honom vid min sida, han gör mer en han tror, han får mig verkligen att vila kämpa.

Affirationer:

*Jag är stark och mitt tålamod börjar komma tillbaka.

* Jag är pigg, glad och aktiv.

* Just nu lite väl självupptagen fast just nu är det på ett positivt sätt, ser det så att ibland e man så himla tvungen att vara det, ser det så , att nu är det min tur att bygga upp liv, med pojkvän, ev flytt, bra resultat i skolan så jag kan gå vidare med mina studier, så att jag sen kan öppna mitt egna eller på ett eller annat sätt göra det jag brinner för och sen få chans att bilda familj. . .

Det va allt för mig idag, sov så gott alla kära läasre !

Kram

Emelie L








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0