Allt går så bra . . .

Med matten nu, känns jätte skönt jag har några till uppgifter plus övningstestet för kapitlet som jag ska gå igenom idag, tar nu bara en liten vila.

Känner jag glad och lycklig idag, det e så fint väder, jag kom upp hyfsat tidigt, kul att säga hyfsat tidigt, klockan va inte mer en halv 9, hehe, det skulle vara väldigt tidigt för bara ett år sen. hehe

men nu är man van att gå upp mkt tidigare en det.

Tänk så mkt som kan förändras på ett år, och vad jag har kämpat för att få ett hyfsat fungerande liv igen. . .

Och jag är inte nu långt ifrån, det e så skönt att ha lite rutin i vardagen, gå upp tidigt varje dag, göra sig iordning för dagen, äta frukost, gå iväg och och plugga, möta människor, skratta disskutera massa mellan himmel och jord. . . Även fast det är till framsteg jag går för att plugga så känns det ändå som ett jobb man går till, man går upp tidigt, man går iväg är borta från hemmet hela dagar, man "jobbar" jag kanske tänker helt galet men för mig är det inte så stor skillnad på att gå i skolan en att jobba, man jobbar för sin sak, för sig själv, man jobbar mot ett mål, på ett jobb jobbar man också mot mål, beroende på vilket jobb man har, så jobbar man ju alltid mot ett slutmål, mitt slut mål är att komma in på högskolan, när jag sen kommit in på högskolan är mitt jobb att jag jobba mot ett jobb som jag länge drömt om, jag sen nåt det målet jobbar jag med människor och deras ekonomi eller för ett företag med deras ekonomi, och under tiden jag jobbar med det så e målet att med hjälpa människor med deras ekonomi eller ett företag med deras ekonomi, och jobbet på det personliga stadiet är att spara så mkt pengar som möjligt så att jag sedan kan öppna eget, jobba med ekonomin inom mitt egna företag samt sikta på att kunna hjälpa dem hemlösa.

Ja det är ett livsjobb jag håller på med och det delas upp i olika stadier. och inte bara jobbar jag mig till att öppna eget, jag jobbar ständigt med mig själv. Försöka hitta ett liv utanför fest och dricka var helg som går, jag jobabr med att kunna leva mig min ångest och nedstämdhet, jag försöker hitta sätt att leva med det, att inte se det som ett hinder utan försöka bygga in det i mitt liv, för det e något jag kommer få leva med skulle jag tro. . . En tid framöver iallafall.

Ja man kan se saker på olika sätt, jag ser mitt pluggande varje dag som mitt tillfälliga jobb just nu, och inte bara tillfälligt utan det kommer kunna vara några år framöver, men inte rynkar jag på näsan för det, ett jobb är ett jobb på olika sätt, att gå hemma kan med vara ett jobb om man väljer det, gå i skolan kan vara ett jobb om man väljer det, att jobba i en affäer på ett hotell är ett jobb om man väljer det. . .

Allt man gör är ett jobb. . . Tänker jag knasigt eller har det någon poäng hur jag tänker ? vad tycker ni ?

Det e synd att samhället inte ser dessa saker som jobb på ett sätt. . . !

Tex när man söker jobb och ska fylla i vad man har för jobb erfarenhet. . . Så räknas i prencip bara jobb som jobb, så som att jobba på ica eller nåt annat. . .

Men som jag ser det, jag har mått dåligt väldigt länge nu, och mitt jobb har varit att komma på fötter igen, jobabt med mig själv och fått lärt mig att leva med vissa saker som i många ögon i ses som normalt, men egentligen är det väldigt normalt, med människor som går in i väggen för utbrändhet, alkohol/drog missbrukare, deprission och mkt mer därtill. . . Och tar man sig ur det så tycker jag att det om nåt visar mkt mkt hur man e som person, tar mig sig ut något slag "onormalt" beteende, så tycker jag att det visar väldigt mkt hur en person är, den personen är en stark person, den personen har tålamod till 100 % , den personen har en väldigt stor erfarenhet om sig själv och vet exakt vart hon / han har sig själv, den personen kan ta mkt mkt kretik utan att falla ihop, den personen är väldigt ärlig, den personen klarar att ta utmaningar väldigt bra, den personen är en bra lyssnare, den personen vågar ta steget att ta hjälp om det kniper det finns säker massa massa mer somden personen är. . .

Jag tycker det ska gillas som ett jobb för sig, samma med pluggandet, den personen som pluggar, är villig att lära sig, han / hon ger inte upp i första taget, han  / hon är en bra talare, Han / hon är en bra lyssnare, Han / hon vågar att satsa, Han / hon är bra på utmaningar, han / hon är bra på att göra klart saker och ting i tid, han / hon har bra på att jobba under press, och samma här det finns säkert mkt mkt mer som denna personen är bra på. . .

Ja så ser jag på saken iallafall. . .

Ja ne om man ska ta sig en liten liten vila och sen fortsätta med pluggandet.

Ha en fortsatt bra dag allesammans.

Kram

Emelie L


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Du har nog helt rätt i det du skriver. :) Om man t.e.x. pluggar på egen hand så är ju det ett liknande jobb, eftersom man kämpar med det. Eller man kan säga att det är "studier på distans".



Sen tror jag att samhället sätter folk i skolor och på jobb för att kunna bygga upp samhället. Så de inte ska börja dricka "bli alkoholmissbrukare" eller missbruka annat, bli kriminella osv. Men jag tror att precis VEM SOM HELST kan börja dricka, om man har vänner som gör det, eller ngn i familjen. Så tar man ju efter deras mönster. Min mamma var ju alkoholist, kanske därför jag anser det mera acceptabelt att dricka mycket. I min familj var det vanligt. Fast andra kanske ser det som "onormalt"!



Om man t.e.x. inte har alkoholproblem. Så går man ju till ett jobb, eller skola. För det finns inga hinder att man inte skulle gå! Men om man söker ett jobb å säger att man kämpat mot alkholproblem, borde detta uppmuntras. Men det de tänker är: jaha, anställer vi henne- kanske hon börjar dricka, sjukskriver sig eller sluta. Bättre ta ngn som säkert sköter allt. Detta e vad jag tror- men jag tycker alla ska få samma chans i livet! Livet är olika från person till person. Ingen ska bedömmas för hur de levt förut. Men man kan alltid försöka sitt bästa. Det jag ville säga är att jag tycker du vart stark. Som tagit dig ur alkoholberoendet och dessutom pluggar. Det kan bara gå framåt. Å hoppas med du kommer in på högskolan. :) Men det är mycket plugg som krävs för att skriva ett bra högskoleprovresulat, har jag fattat å kämpar som ett tok med nu!

2010-04-02 @ 15:50:37
URL: http://zofiesworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0